Tar Tenerife til Hanøytangen

Tørr luft fra en mobil avfukter gir effektiv tørk til Galeasen Loyal som ligger inne i teltet. Siden januar har seilskuten Loyal ligget på land for å bli opprustet til  sommersesongen. Et stort telt og en avfukter fra F-Tech sørger for riktig klima.
Den kraftige avfukteren blåser inn 6000 m3 tørr og ren luft per time.

 

Statsraad Lemkuhl kom nettopp hjem igjen til Bergen etter et opphold på Tenerife. Ifølge en artikkel i BT tirsdag 1. april var det nødvendig med varmt og tørt vær for å utføre vedlikeholdsarbeid, blant annet maling av skutesidene.

I stedet for Kanariøyene tok Loyal turen til Hanøytangen på Askøy.

Galeasen Loyal trygt under telt beskyttet med tørr luft fra F-Tech sin avfukter.

– Det er viktig at treverket ikke er fuktig når vi får på ny maling, hvis ikke er det fare for soppdan

Audun Hausberg er kaptein på Loyal og sjef for Loyalreiser

nelse, sier skipper og daglig leder Audun Hausberg. Omtrent én gang hvert femte år har gamle seilskuter som Loyal behov for en større opprustning. I denne prosessen er det behov for at treverket blir tørt, noe avfukteren fra F-Tech sørger for.

 Planen er at Loyal skal være på vannet igjen mot slutten av april.

– Så tørt at det er en fornøyelse

 Vi har pusset og skrapt i syv uker. Nå er vi i gang med å impregnere treverket med glykol, før ny maling skal på, sier Tomas Inge Best, som sammen med skipper Audun Hausberg og Hans Oskar Varden står for vårens store oppussing. Nytt av året er at skuten blir impregnert med glykol før malingen.

– Vi fikk tips fr

Tomas Inge Best og Hans Oskar Varden jobber lange dager

a Risør Trebåtbyggeri om å bruke glykol, altså ren frostvæske til impregneringen. Det fungerer slik at det trekker inn i treverket og hindrer vannmolekyler mot å trenge inn, i tillegg til at det er soppdrepende, sier Hausberg. Hausberg tror ikke skuten har vært så tørr noengang.

– Nå er det så tørt her at det er en fornøyelse, sier han.

Deltar i Tall Ship Race

Loyal ble bygget som galeas i 1877 i Hardanger. Da Auduns far, John Hausberg kjøpte henne i 1974 var hun rigget som frakteskip. Audun og faren restaurerte henne tilbake til seilskute, og sjøsatte henne på nytt i 1997.