Tar Tenerife til Hanøytangen
Statsraad Lemkuhl kom nettopp hjem igjen til Bergen etter et opphold på Tenerife. Ifølge en artikkel i BT tirsdag 1. april var det nødvendig med varmt og tørt vær for å utføre vedlikeholdsarbeid, blant annet maling av skutesidene.
I stedet for Kanariøyene tok Loyal turen til Hanøytangen på Askøy.

– Det er viktig at treverket ikke er fuktig når vi får på ny maling, hvis ikke er det fare for soppdan

nelse, sier skipper og daglig leder Audun Hausberg. Omtrent én gang hvert femte år har gamle seilskuter som Loyal behov for en større opprustning. I denne prosessen er det behov for at treverket blir tørt, noe avfukteren fra F-Tech sørger for.
Planen er at Loyal skal være på vannet igjen mot slutten av april.
– Så tørt at det er en fornøyelse
– Vi fikk tips fr

a Risør Trebåtbyggeri om å bruke glykol, altså ren frostvæske til impregneringen. Det fungerer slik at det trekker inn i treverket og hindrer vannmolekyler mot å trenge inn, i tillegg til at det er soppdrepende, sier Hausberg. Hausberg tror ikke skuten har vært så tørr noengang.
– Nå er det så tørt her at det er en fornøyelse, sier han.